Театральная компания ЗМ
Andrei Platonov

THE POTUDAN RIVER

Drama Theatre, Pskov
Presented in the frame of Russian Case 2019
Director: Sergei Chekhov
Age category 18+
The production is a two-tier structure where the visual is separated from the sound: the text of Andrey Platonov’s short novel is broadcast through loudspeakers, while the characters, without pronouncing a word, exist on the stage in the space of an old-age nursing home, a parallel reality which has no direct connection to the plot. The audience can follow two stories: that of a Red Army officer who comes back from the war and tries to find his place in a new life in his home village and that of a nurse surrounded by elderly patients. In the laconic space where water is seeping out of everywhere the characters go through a large spectrum of transformations: from passionate love to pitiless violence. It must be the Potudan river seeping out of the walls, spread between the two worlds; for the director it’s the territory of the myth connecting two epochs and spaces.
The confrontation of Platonov’s characters with fate and with themselves sometimes connects to the story of the nurse and the inhabitants of the nursing home for the elderly and sometimes deviates, creating new meanings in these rapports and backlashes.

Anastasia Pauker

Действие рассказа Андрея Платонова перенесено режиссером и художником в дом престарелых. Здесь, в узнаваемо стерильном пространстве разворачивается драма вожделения и бессилия, в которую вовлечены трое пожилых постояльцев и молодая медсестра. Впрочем, возможно, происходящее лишь снится одному из них или возникает как проекция бессознательных желаний другого. Вызывающе телесный визуальный ряд и лишенная эмоций аудиодорожка принципиально разведены, они взаимодействуют лишь по касательной, приглашая каждого зрителя выстраивать собственные ассоциативные ряды. Звучащий в записи текст рассказа о Никите и Любе убаюкивает богатством обертонов, мягкими голосовыми модуляциями. А на экране тревожно пульсируют то губы, то глаза, то гортань, транслируя красоту и беззащитность человеческой плоти. Актеры на сцене не произносят ни звука, существуя в жесткой партитуре пластического театра. Но интенсивность физического присутствия, телесная экспрессия народных и заслуженных артистов оказывается красноречивее любых слов, заставляя увидеть в «Реке» прежде всего поток навязчивых, разрушительных желаний. «Вы теперь не забудете меня? Нет, мне больше некого помнить», – никогда ранее этот диалог не таил в себе столько опасности.

На странице использованы фотографии Андрея Кокшарова